Chci začít hubnout jak na to

CHCI ZAČÍT HUBNOUT, JAK NA TO!

Pokud chci zhubnout, jaký si mám vybrat energetický příjem?

Slyšela jsem, že by ženy měly hubnout při příjmu 5000 kJ, je to pravda?

Když si energetický příjem vhodně zvolím, je jedno, že budu jíst jen čokoládu a zmrzliny a přesto budu hubnout?

A pokud svůj energetický příjem překročím už dopoledne, je vhodné pak již až do večera nejíst, abych jej nepřekročila?

Pokud i Vy máte podobné otázky, článek je určen právě pro Vás…

V prvé řadě je velmi důležité zamyslet se nad aktuálním stravovacím a pohybovým režimem, zkuste si udělat jednoduchou autoanamnézu nutričního stavu. Zkuste si alespoň týden zaznamenávat Vaše stravovací návyky, pravidelnost v jídle, časy jednotlivých jídel, čas prvního jídla (snídani bychom měli přijímat do 30 minut po probuzení), čas hlavní večeře (3-4 hodiny před spaním), 2. večeře (1,5-2 h před spaním), velikost porcí, pitný režim, kombinace jídel, množství zeleniny, používané koření, způsob tepelné úpravy jídel atd.

To všechno jsou faktory, které budou ovlivňovat další způsob hubnutí. Stejně jako ještě řada dalších faktorů jako je věk, jiný příjem bude mít 60 letá žena, jiný 20 letá dívka, dále tělesná konstituce, množství svalové hmoty (čím více ji máme, tím vyšší máme bazální výdej a můžeme si dovolit vyšší příjem energie), fyzická aktivita a režim dne, jiný bude mít důchodkyně, jiný učitelka tance, jiný žena v kanceláři, dále množství pokusů o hubnutí v životě značně ovlivňuje rychlost metabolismu, dále kouření či skončení s kouřením, pokud někdo přestane kouřit sníží se jeho metabolismus o cca 10%, tudíž opět musí snížit příjem, žena která kojila a přestane kojit, opět musí snížit příjem potravin, aby opět nezačala přibírat a to až o cca 2000 kJ, dále prostředí, ve kterém se pohybujeme, rychlost trávení, určité problémy strávením, zdravotní onemocnění jako hypo nebo hypertyreóza (snížená nebo zvýšená funkce štítné žlázy) ovlivňuje rychlost metabolismu atd, atd.:-)

I z tohoto důvodu je velmi vhodné podstoupit vstupní konzultaci s nutričním terapeutem nebo jiným odborníkem, který Vám poradí způsob hubnutí přesně pro Vás. Součástí vyšetření je i tělesná analýza, která prozradí bazální metabolismus a dále můžete podstoupit ještě vyšetření AMP či specifická laboratorní vyšetření, díky kterým jsme schopni odhalit právě Váš zdravotní stav, který bude významně ovlivňovat následný způsob stravování.

Jaká by měla být tedy výše energetického příjmu?

Ženy hubnou nejčastěji při příjmu 5000-7000 kJ, muži 8000-9000, avšak to se doporučuje jako OBECNÝ příjem, kromě výše zmíněných faktorů jeho výši ovlivňuje ještě předešlý způsob stravování.

Velmi důležité je také to, kolik kJ, tedy energie člověk přijímal před započetím hubnutí. Pokud to byla obézní žena/muž, která přijímala 15000 kJ, pak je samozřejmě nevhodné, aby kJ stáhli hned na 5000/7000 kJ! Pro váhový úbytek 4 kg za měsíc stačí snížit příjem o 2000 kJ, tedy i pokud si nastaví příjem 13000 kJ a do toho jej pravidelně rozloží do celého dne a se správným složením živin, má největší šanci na úspěch a také na udržení váhy.

Když si energetický příjem vhodně zvolím, je jedno, že budu jíst jen čokoládu a zmrzliny a přesto budu hubnout?

Je jasné, že pokud žena/muž, přejde z původního energetického příjmu např. 15000 kJ na 5000 kJ, pak i při konzumaci jen nezdravých potravin, zmrzlinou a hranolkami, bude hubnout, protože svůj příjem oproti původnímu snížila o 10000 kJ!!!, ALE!!!!!!! Co se stane?

Sice svou váhu snížíte (nebo na příkladu ženy, který jsem uvedla), žena váhu sníží, ale co se stane bude to, že se zbaví určitého množství vody a dále půjde dolů hlavně svalová hmota, protože v jídelníčku bude množství velmi nevyvážené a nedostatečné a hlavně bude na režimu, který je energeticky velmi chudý, např. u uvedené obézní ženy dokonce zdraví nebezpečný a ještě k tomu budou zcela chybět důležité vitamíny, minerální látky, vláknina, takže si umíte představit jak to bude vypadat. Asi tak jako když byste nedala autu benzin, olej, zkrátka nic, ale přesto ho nutila do velkých výkonů, velmi brzy by Vám asi auto odešlo. Bohužel si neuvědomujeme, že tělo také není zdravé věčně.

No a nemluvě o jojo efektu…

Dále co se rozložení energie týká, opět bude záviset na režimu dne, pokud vstáváte dříve, chodíte spát později, určitě ještě bude vhodné zařadit 2. večeři, energie by měla být rozdělena např. následovně:

20% snídaně, 10% svačina 1, 30% oběd, 10% svačina 2, 25% večeře, 5 % 2. večeře.

Možností je samozřejmě vícero, ale tohle Vám s klidem doporučím :-).

 

Přičemž hlavní jídla se pokuste dodržet v poměru 30% bílkoviny, 40% sacharidy, 30% tuky. Nezapomeňte, že tuky mají vyšší energetickou hodnotu než bílkoviny, takže na první pohled se zdá, že tuků a bílkovin bude stejně, ale není tomu tak.

Opět konkrétní příklad pro pochopení:

Máme oběd 1500 kJ, což je nejčastější u hubnoucích žen, z toho máme 30% Bílkoviny (450 kJ/26 g bílkovin, tuky 450 kJ/12 g tuku, sacharidy 600 kJ/35 g.

Leave a reply